Ahad, 12 April 2009

lu pikir la sendiri...

Hari yang amat pening(sabtu)....
Pagi2 buta kena pi pro city (nama singkatan proton city). Kena pi tengok regata kayak.. mals gila bai... p tgk saja x jadi.. koman2 mau la layan sepam... hahaha. Tapi tu bukan motif utama aku nak cerita... cerita hari ni dimulakan dengan kedai mamak kat khar... saja la lps balik dari pro city aku lepak citu.... nk lepak ngn member pakat cbuk... jd aku lepak sorang. Ada la seorang pakcik yang datang pada hari tu dengan family dia bawak anak dia yg pakai ala2 ustazah.. maybe datang ujian medsi ke tmuduga ke aku pun tak pasti la sgt.....

ceritanya bermula begini....(suspen tak?)
Pakcik tu pun order la minim n makan ngan ank2 dia n bini dia tanpa (mungkin la...) dorang perasan aku kat belakang... pak cik tu pun bersedia memeulakan dialog dengan ank dia....

Pakcik: ?????
anak: ?? juagk....
Pakcik: bla2.....
anak: bla2 juak...
(dalam sepuluh minit pas 2)
Kelihatan 2 orang pelajar universiti ni (sebab pakai sweeter) .... laki dan pompuan jalan g seven eleven (aku rasa la) melalu kedai mamak snbil pegang2 tgn.... keadaan ni membuatkan pakcik tersebut tengok budak 2 ekor ni dengan pandangan yg agak sinis.... (pakcik tu berkopiah).

Pakcik: kamu jgn jadi mcm diaorang tu bila dpt masuk nanti.... harap pakai tudung,tapi duk pegang2 tgn... buat malu je.. cikgu apa mcm tu. bek bukuk tudung...

Aku: Pedih ayat pakcik...(ckp dalam hati je la)
Pakcik: Mcm ni la ank melayu kita... masa belum dapat masuk u bkn men baik,bila sah berjaya pakaian sekadar jadi hiasan. Pegang2 tgn depan org wat tak tahu je.... Ayah ngn mak kamu masa belajar kat mesir dulu tak pulak nak buat mcm ni...
Aku: owh... study mesir pakcik ni... patut pun nampak alim ja...(dalam hati lagi)...

Makcik: Dah la tu. Dengar kat budak belakang tu...
Aku: Makcik perasan saya rupanya..(kataku dalam hati lagi)

selepas peristiwa itu, aku pun blah dan bayar... aney,kira..(padahal aku tau teh o panas rm1)

Aku terfikir sejenak.... Apakah mentaliti masyarakat yang harus memandang seorang cikgu itu haruslah tanpa sebarang cacat cela?? Ataupun pakcik tersebut memandng dari perspektif agama?? entah la.. aku tak mau nk 'bual' (mcm amir semak ckp).... Adakah dengan peristiwa tersebut mentaliti pakcik tersebut terhadap U ni akan berubah??? Ntah la... Pesan aku kat pakcik tu.. JANGAN BIARKAN DIRI PAKCIK DISELUBUNGI MISTERI....

0 comments:

Template by:
Free Blog Templates