Ahad, 26 Julai 2009

ANTARA MIMPI DAN REALITI..

Antara mimpi dan reality…

Tahun ini genap usianya 20 tahun.. Alif merenung masa depan yang mengkin merupakan satu perjalanan jauh yang harus ditempuhnya. Masakan tidak,hanya 1 minggu lagi dia akan melangkah kealam pengajian universiti. Zaman persekolahan yang begitu banyak meninggalkan memori dan kenangan yang cukup membuatkan hidupnya ditumbuhi dengan ‘bunga’ kehidupan.

Alif bukan tidak mahu tetapi ianya adalah satu hakikat yang pahit untuk ditelan. Hakikat yang tidak akan bisa mengubah lukisan kehidupan seorang anak petani. Hakikat bahawa dia adalah hanya anak kepada seorang petani tua yang sudah lanjut usia. ‘Nakhoda’ keluarganya sudah pun berusia 55 tahun sedangkan dia merupakan anak sulung dari 2 beradik. Hakikat yang paling sukar diterima ialah dia bersaudara dengan seorang insan yang cukup ‘istimewa’ dimata tuhannya. Afif,remaja berusia 19 tahun yang hanya dapat dilihat dari tarikh lahirnya tetapi pada hakikat fizikalnya tidak ubah seperti kanak-kanak yang berusia 5 tahun. “Macam mana kalau nanti kat universiti orang tahu kau ni bukan seorang yang sempurna? Dah la miskin,ada adik yang cacat pulak tu? Kalau aku malulah… Tak best la” suara musuh Nabi Adam sedang berbisik meracuni pemikiran Alif. Masa terus berdetik…..

Pagi pendaftaran universiti…

Dengan hanya menyewa kereta sewa dari seorang jiran kampungya keluarga miskin itu datang ke ‘gedung ilmu’ yang terletak di utara tanah air. Bangganya hati seorang ayah apabila anaknya melangkah kealam pengajian yang cukup tinggi yang mana dia sendiri pun tidak pernah merasa untuk mengecapinya. Menitis air mata si ibu apabila anak yang dikandung Sembilan bulan telah Berjaya meniti ‘tangga’ kehidupan yang mana diharapkan pada suatu hari nanti akan mengubah menu harian mereka dari nasi berlauk kicap kepada menu yang lebih enak.. mungkin…

Alif termenung diatas katil dalam bilik dikolej kediamannya. Malunya dia pada hari itu apabila ada suara2 sumbang yang menyindir akan penampilanya pada hari tersebut. Hanya memadankan kasut yang dibeli dari sebuah kedai cina yang memang sudah berada dipekan kampungnya sebelum era ‘Tunku melaungkan ayat keramat’ lagi. Kawan-kawannya semuanya mengenakan pakaian yang berjenama. Tetapi dia… Adakah alif tahu bahawa untuk menyiapkan peralatannya keuniversiti ayahnya telah melakukan pelbagai kerja? Adakah dia tahu bahawa ibunya hanya tidur selama 2 jam sehari bagi menyiapkan kuih-muih untuk dijual? Tidak. Alif tidak tahu akan semua ini kerana ‘Muhammad dan Khadijah’ dalam rumahnya sering menunjukkan reaksi baik didepan anaknya itu kerana mereka sendiri tidak mahu alif merasa sedih.

Cuti semester bakal tiba tidak lama lagi…

Alif menyimpan hasrat memiliki kasut berjenama ‘converse’. Jenama yang cukup tersohor dikalangan remaja. Namun adakah pernah dia terfikir bahawa ‘si tua dan isterinya’ dirumah hanya menyarung selipar buruk yang menunggu masa untuk putus hayatnya??

Alif juga menyimpan hasrat untuk memiliki sebuah telefon bimbit yang canggih tanpa menyedari ibubapanya hanya pernah menggunakan telefon awam sahaja…

Ini hanyalah gambaran kehidupan dan pemikiran masyarakat kita. Alif dalam cerita diatas sekadar gambaran mengenai diri kiata sendiri.. Adakah kita bersikap demikian?? Mungkin ya dan mungkin tidak. Jawapannya hanya ada pada individu itu sendiri. Hakikatnya kita memang selalu mahukan ‘topeng’ yang sempurna untuk melayari kehidupan sebagai hamba didunia ini.

Ok,fine la kalau kita kata yang kita ni ikut trend tapi adakah trend itu memaksa kita untuk membuangkan peluh dan tenaga mereka yang pernah berjasa kepada kita begitu sahaja? Sikap yang memang kalau kita lihat sering berlaku dalam masyarakat kita tanpa kita sedari. ‘Culture shock’ istialah yang tepat untuk mengambatkan situasi dan keadaan ini… Dah ramai dah yang jadi mcm ni..member2 aku pun ramai. Situasi dan keadaan universiti yang merubah budaya seseorang malah lebih teruk lagi mengubah adat dan pegangan seseorang. Apa pendapat kalian? Adakah anada menyedari perkra ini? Aku xckp sapa2.. Aku p nada gak sikit2 tp menda ni mcm penyakit plak dikalangan kita khususnya umat melayu mcm aku…

Bersama fikirkan…. Melayu mudah lupa?? Mungkin benar…

1 comments:

miEn.. berkata...

waa...bgus....
tingkatkn usaha anda...
mne tau..nnt ko jd pengnti a.samad said lak kn....
huhuhu...

Template by:
Free Blog Templates